Laat u overweldigen door de grootsheid en intensiteit van kerk van San Michele in Foro. Deze enorme rooms-katholieke basiliek is gebouwd boven de plek waar vroeger een Romeins forum stond. Vergaap u aan de indrukwekkende gevel die zich aftekent tegen de blauwe Toscaanse hemel. De zuilen en bogen leiden naar de top waarop een enorm beeld troont van de aartsengel Michaël die een draak doodt. Het marmer van de gevel is versierd met honderden kleine afbeeldingen van echte en denkbeeldige wezens, gegraveerde gezichten en diverse patronen.
Bekijk de kleine loggia's, de half ingesloten zuilengangen aan de buitenzijde die versierd zijn met gekleurd marmer en het 15de-eeuwse beeld van de Madonna aan de rechterzijde van het gebouw. Aan de achterkant van de kerk staat de opvallende vierkante klokkentoren of "campanile". Het bouwwerk is een combinatie van verschillende architectonische stijlen, waaronder de gotische stijl en de Pisaans-Romaanse stijl. Deze mix weerspiegelt de verschillende historische tijdperken die de kerk heeft doorstaan.
Dit plein was vroeger het centrum van het stadsleven, wat betekent dat de Chiesa di San Michele in Foro direct in het hart van Lucca staat. Op deze locatie heeft al sinds de achtste eeuw een kerk gestaan. Het bouwwerk dat je vandaag kunt bezoeken, dateert uit de elfde eeuw en is het resultaat van vele renovaties door de eeuwen heen. De basiliek torent echt boven het omgevende plein. Dit dominerende effect wordt nog versterkt als je uit een van de smalle steegjes komt gewandeld die uitkomen op het plein. Kom even op adem en stel je voor dat je een middeleeuwse pelgrim bent die de basiliek aantreft langs je tocht over de Via Francigena. Lucca is eigenlijk helemaal niet zo veel veranderd sinds die tijd.
Als je voldoende hebt genoten van de spectaculaire buitenkant van de kerk, is het tijd om de gigantische en weergalmende binnenkant te bewonderen die weliswaar minder barok is, maar waar die je wel net zo nederig doet voelen als de buitenkant. Hier vind je het kleurrijke paneel met de heiligen Helena, Hiëronymus, Sebastiaan en Rochus en het geëmailleerd reliëf van Andrea della Robbia van een Madonna met Kind.