Het Gil Eannes Hospitaalschip werd in 1955 op de scheepswerf van Viana do Castelo gebouwd om de kabeljauwvissersvloot voor de kust van Newfoundland en Groenland te helpen.
Het belangrijkste doel was om medische hulp te bieden aan de vissers en de bemanning van deze vloot. Het diende echter ook als vlaggenschip, postschip, sleepboot, ijsbreker en bevoorradingsschip omdat het de aanvoer van proviand, netten, aas en brandstof naar de vissersschepen garandeerde. Er was ook een aalmoezenier aan boord voor spirituele en religieuze begeleiding.
In 1973 maakte het zijn laatste reis om de vissersvloot te helpen en twee jaar later, in 1975, maakte het zijn laatste reis als hospitaalschip om medische hulp te bieden tijdens de terugtrekking van de troepen toen Angola onafhankelijk werd.
Ze werd in 1984 buiten gebruik gesteld en meerde aan in de haven van Lissabon om vervolgens van pier naar pier te worden verplaatst totdat ze in 1997 werd verkocht aan een schroothandelaar. In een deplorabele staat van verval en de meeste apparatuur was geplunderd, zou het worden ontmanteld.
Tegenover dit roemloze lot verenigde de Vianense gemeenschap zich om het schip terug naar huis te brengen, naar waar het gebouwd was en gered werd van de schroothoop. Het keerde terug naar Viana op 31 januari 1998. Na ingrijpende restauratiewerkzaamheden op de scheepswerf van Viana do Castelo werd het aangemeerd in de oude handelshaven van de stad zodat mensen het konden bezoeken.
Sindsdien heeft de bezoeker “genavigeerd” door de verschillende gerestaureerde museumruimtes, waaronder: de brug, kombuis, bakkerij, machinekamer, operatiekamer, dokterspraktijkkamer, behandelkamer, radiologiekamer, verschillende hutten, kapel, tijdelijke tentoonstellingsruimtes en andere ruimtes.
Nu doet het dienst als museumschip onder de hoede van de Gil Eannes Foundation, een non-profitorganisatie die eigenaar is van het schip. Er is een scala aan diensten en producten beschikbaar voor toeristen die onvergetelijke ervaringen opdoen en een kijkje nemen in het maritieme erfgoed van het land en de stad.